carolina1985

Alla inlägg under november 2014

Av Carolina - 9 november 2014 15:08

God eftermiddag alla läsare!


Vaknade i morse helt utvilad, vilket var väldigt länge sedan sist jag gjorde det...

Hade till och med stängt av mobilen för att inte kunna bli störd på något vis :)


Storstädning av lägenheten är också gjord idag *klappar mig sj på axeln* ...

All tvätt är på sin plats, sängen är för en gångsskull bäddad med överkast och prydnadskuddarna på :) ...

Chokladmaränger står även i ugnen och gottar sig :)

Hade ju lite äggvita kvar sedan i fredags då jag gjort en flädermousse och en mangocurd som jag hade i gårdagens tårta... Den tårtan hade jag med mig till Maggan & Alex igår så vi kunde ha något gott till kaffet efter flytten :)

Tårtan blev mycket uppskattad och det är såklart himla kul att få höra...

Nu ska jag bara lära mig att ta till mig den positiva feedback jag faktiskt får på det jag gör :)

Den kritik som jag tar bäst till mig (om vi nu ska säga så) är den negativa... Jag vill ju såklart göra det allra bästa, jag vill verkligen bli ännu bättre och kunna MASSOR av saker :) ...


Tänkte att jag skulle dela med mig av mitt recept av chokladmaränger :) så här kommer det:


Äggvita från 4 ägg (akta så där inte kommer någon som helst äggula i vitan)

1 1/2  dl strösocker

100 g choklad av valfri sort (jag valde 70% mörk choklad för att balansera det söta i marängen)

 

* Smällt chokladen och ställ sedan till sidan för att svalna något

* Vispa äggvita och 1/3 av sockret till ett fast skum

* Tillsätt sedan resterande socker i äggviteskummet & forstätt sedan vispa till nnu fastare skum

* Häll den smälta chokladen på skummet, rör inte runt det då det göra marängen helt brun! När du portionerar upp marängen på smörpappret så kommer chokladen att fördela sig fint band marängklickarna :)

* Grädda i ugn i ca 125 ggrader i 1 1/2 timme, låt sedan svlana på galler & gärna över natten.


 



Inte nog med det så har jag varit ute på min första praktik vecka utav 5 :)

Har RIKTIGT kul på praktiken får jag säga... Jag är SÅ glad att jag lyssnade på mina klasskamrater som puschade mig till att verkligen ringa Café Mäster Hans och fråga om dom ville ha mig som praktikant :)

Även om jag måste stiga upp kl 0400 på morgonen så gör det mig inget, för jag trivs så jäkla bra där...

Ser verkligen fram emot att få lära mig massor där & fortsätta att ha så kul som vi har det idag :)


Tänkte att jag skulle försöka få tag i en ny rock som jag kan ha på praktiken och i bageriet i skolan, då en rock verkligen inte räcker till!.... Man blir rätt så skitig om man säger så :D ... .
Så då krävs det iaf minst att man har 2 st rockar.... Kanske ett extra förkläde med :)

Funderar på att beställa någon i färg :D ... Oavsett vad man väljer för färg så blir man ju skitig ändå ... Färgen lutar iaf åt björnbär eller någon svart kanske :) ... Vi får se vad som blir....


Nej, nu skall jag mysa ner mig under en filt och njuta av lugnet.... Min lilla dotter kommer också hem idag, så de kommer bli lite söndagsmys med henne sen   


Ni får alla ha en super trevlig söndag, så hörs vi snart igen   



 


Puss & Kram


Presentation


Ensamstående mamma på 28 år.
Trivs väldigt bra med livet :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tårtor

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards